Blog

12 stycznia 2023

Jak napisać dobry biznesplan?

Jak napisać dobry biznesplan?

W niniejszym wpisie chcemy odpowiedzieć na pytanie jak napisać dobry biznesplan. Przedstawimy scenariusz działania w kilku krokach oraz na czym warto skupić szczególną uwagę. Dzięki temu zyskasz pewność od samego początku istnienia Twojej firmy oraz będziesz mógł rozwijać biznes dokładnie tak jak planowałeś.

Rozpocznijmy od krótkiego wyjaśnienia czym w zasadzie jest biznesplan? Nie używając słownikowych definicji, to swego rodzaju scenariusz powstawania i rozwoju Twojej firmy. Dzięki niemu dowiesz się jak Twój plan wypada na tle konkurencji, jak duża jest szansa powodzenia oraz skrupulatnie zaplanujesz swój budżet.

jak napisać dobry biznesplan

Od czego zacząć?

Jak napisać dobry biznesplan? Potrzebujesz dużo czasu, aby stworzony przez Ciebie scenariusz był czytelny nawet po dłuższym okresie. Tworzysz go przede wszystkim dla siebie i swojej firmy. Najważniejsze jednak, aby był napisany bezpośrednio pod Twoje potrzeby, a nie skopiowany z gotowego scenariusza z sieci. Warto oczywiście skorzystać z kilku propozycji, ale głównie po to, aby niczego nie przeoczyć.

Uruchomienie firmy staje się coraz łatwiejsze, w tej chwili otworzyć ją można przez internet i po kilku dniach może działać w praktycznie każdym aspekcie. Kwestie prawne i dokumentacyjne nie powinni być dużym problem, jednak sam biznes plan pomaga urealnić i uporządkować Twoje oczekiwania względem potencjału Twojej firmy. 

biznes plan

Co na początek?

Warto postawić sobie kilka, dość podstawowy pytań, które nie są w żadnym stopniu kwestionariuszem z serii “Czy możesz być przedsiębiorcą? Wypełnij test i sprawdź!”. Zwyczajnie pomoże Ci to określić priorytety oraz wielkość Twojego biznesu. 

  • Jaka praca będzie sprawiała ci przyjemność i co umiesz robić najlepiej?
  • Jakie chcesz świadczyć usługi? Czym będzie zajmowała się twoja firma? Czy chcesz coś produkować, sprzedawać lub 
  • Jakie są Twoje główne cele?
  • Jak chcesz pozyskać pierwszy klientów? itp.

Warto skorzystać z tzw. S.M.A.R.T. planów, czyli pomocy dzięki którym określisz swoje cele:

S – Specific – specyficzny, konkretny

M – Measurable – mierzalny,

A – Achievable – możliwy do osiągnięcia

R – Relevant – ważny, istotny

T – Time-based – określony w czasie.

plan rozwoju firmy

Krok 1. Jakie chcesz świadczyć usługi?

Odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań, jakiego rodzaju usługi chcesz świadczyć. Twoim celem jest sprzedaż dóbr, a może dostarczanie określonej oferty usług. Warto wziąć pod uwagę co Cię wyróżnia, jakie są Twoje główne idee i co przyświeca Twojemu pomysłowi. Jaki jest potencjalny popyt na Twoje usługi? Dlaczego masz szansę dotrzeć ze swoim produktem do określonego grona odbiorców. 

Jak napisać dobry biznesplan? Odpowiedz sobie co lubisz robić i rób to! Celowo nawiązuje do klasyki polskiej kinematografii!

 

Krok 2. Dowiedz się jacy klienci będą zainteresowani Twoim biznesem.

Warto rozpocząć proces od stworzenia w mniej lub bardziej profesjonalny sposób tak zwanych “person”, czyli potencjalnych klientów, zainteresowanych Twoimi usługami. Chodzi o stworzenie modelu osoby, która byłaby chętna zakupić Twój produkt. Dla przykładu, gdy zajmujesz się sprzedażą wózków dziecięcych i innych akcesoriów, nie będziesz próbował dotrzeć do osób starszych czy uczniów klas podstawowych. Musisz jasno określić, kto przede wszystkim ma szansę znaleźć się w gronie Twoich klientów. Im dokładniej, tym większa szansa na sukces.

Krok 3. Zaplanuj wielkość i progres sprzedaży.

Tutaj musisz skorzystać z obliczeń lub excela, aby pomógł Ci ogarnąć scenariusz, ten stricte finansowy. Dla przykładu, gdy sprzedajesz dany produkt, możesz liczyć na konkretny zarobek idący z jego zbycia. W momencie sprzedania X ilości produktu, zarabiasz konkretną sumę pieniędzy, która początkowo pozwala Ci utrzymać firmę, a w kolejnych etapach rozszerzać jej działanie. Warto ułożyć tego typu scenariusz na rok do przodu już od samego początku.

biznesplan

Krok 4. Sprawdź swoją konkurencję.

Przeprowadź jak najdokładniejszą analizę konkurencji. Poszukaj kluczowych nazw w sieci, frazy określające usługi oraz Twoją firmę. Dowiedz się kto już ich używa, jak wielki biznes prowadzi oraz jaka część Twojej potencjalnej oferty pokrywa się z nimi. Porównaj ceny – jeśli to możliwe, sprawdź jakość ich usług i porównaj ze swoją. Stań się ich klientem, aby wiedzieć co Ty możesz zaoferować lepszego.

Warto zaznaczyć, że jeżeli działasz lokalnie, niezbędna jest dogłębna analiza firma w okolicy.

 

Krok 5. Zbierz partnerów biznesowych.

Bez względu na rodzaj biznesu, typ świadczonych usług – ktoś będzie dostarczał Ci materiały czy wiedzę, niezbędną do sprawnego działania Twojej firmy. Warto sprawdzić kto mógłby idealnie odnaleźć się w roli dostawcy drewna do Twojej stolarni czy świeżych ryb do Twojej restauracji. Zawiąż z nimi ścisłą współpracę, negocjuje warunki i wspólnie budujcie Wasze firmy.

 

Krok 6. Poznaj wysokość kosztów.

Utrzymanie firmy to spory wydatek, jednak początkowe etapy takie jak “ZUS na start” pozwalają nieco spokojniej prowadzić swój biznes. Musimy zdefiniować każdy, nawet najmniejszy koszt, dzięki czemu poznasz jak wiele możesz zarobić. 

Zweryfikuj takie kwestie jak

  • Wysokość podatku VAT (lub brak) na Twoje usługi
  • Wysokość podatku dochodowego
  • Wielkość składki ZUS
  • Koszt utrzymania pojedynczego pracownika na konkretnym typie umowy
  • Podatki dla spółek (np. CIT)
  • Wysokość ubezpieczenia firmy/lokalu/podmiotów
  • Koszt wynajmu lokalu czy pojazdu
  • Koszty eksploatacji i paliwa
  • Koszty reklam/promocji Twojej firmy
  • Koszt usług – telefon, internet, sprzątanie biura i inne
  • Wiele innych, które mogą być typowe dla Twojej branży

biznesplan

Krok 7. Fundusze na rozruch.

Podusmowaniem zapytania jak napisać dobry biznesplan będą pieniądzy na początek działalności, czyli fundusze na start. Oczywistą kwestią są zgromadzone oszczędności, które zbierane były właśnie na ten cel. Pozostałe sposoby to znalezienie sponsorów, otrzymanie dotacji lub dofinansowania czy kredyt. W każdym z tych przypadków należy pamiętać o tym, aby obciążenie finansowe nie było zbyt wysokie. Zmniejszone fundusze mogę stanowić początek końca Twojej nowo-powstałej działalności lub znacząco ją hamować. 

Serdecznie zapraszamy do kontaktu, w celu uzyskania pomocy na temat dostępnych dofinansowań na najbliższe miesiące w Polsce. Pomożemy Ci złożyć potrzebne wnioski oraz uzyskać informacje, jak duże dofinansowanie możesz otrzymać.

Odwiedź naszego Facebooka oraz stronę główną, gdzie możesz zapisać się do Newslettera. Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji!

Inne artykuły
Zapisz się do newslettera

Cash Flow Group © 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: Jan Kobiałka

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.